Jak wygląda podróżowanie autobusami w dalekiej Afryce?
Czy możemy zarezerwować bilet autokarowy online i ruszyć z elektronicznym biletem na dworzec? Gdzie znajdziemy informacje o odjazdach autobusów? Czy istnieje portal podobny do bilety.pl, gdzie można porównać przewoźników i wybrać najlepszą ofertę? Po miesiącu podróży po Etiopii i kilku przejazdach autobusowych na południe oraz wschód kraju chcielibyśmy przedstawić Wam krótki przewodnik autokarowy po Etiopii. Może ktoś z Was zawita do tego pięknego i niezwykle zróżnicowanego kraju – wówczas te informacje okażą się niezbędne. Dla tych, którzy podróżują jedynie po Europie, będzie to zapewne niemałe zaskoczenie, jak bardzo system ten różni się na innym kontynencie.
Informacje o odjazdach autobusów online!
Powierzchnia Etiopii jest niemal czterokrotnie większa od Polski, a infrastruktura drogowa pozostawia wiele do życzenia, przez co podróżowanie autobusem jest znacznie trudniejsze. Planujemy wydostać się ze stolicy kraju – Addis Abeby – na południe, do miejscowości Arba Minch. Zapomnijcie o informacjach w internecie. Jedyna dostępna strona, guzo.et, oferująca wyszukiwarkę połączeń, nie zawiera żadnych szczegółowych informacji – jedynie nazwy i logotypy firm autobusowych. Wpisując interesujące nas miejscowości, otrzymujemy komunikat: „Twoja podróż nie została znaleziona„. Nasz przewodnik z 2017 roku zawiera już niewiele aktualnych informacji, zarówno o cenach, jak i lokalizacji dworców.
Biura sprzedaży biletów w Etiopii
Odnajdujemy biura sprzedaży biletów w centrum Addis Abeby, w pobliżu placu Meskel. Są to prowizoryczne budki z blachy, wyposażone w drewniane biurka i plakaty reklamowe firm przewozowych. Na miejscu znajdują się osoby, które prowadzą podróżnych do odpowiednich biur – w zależności od tego, do jakiej miejscowości zamierzają się udać. Nie mamy tutaj możliwości wyboru przewoźnika ani godziny odjazdu. Dlaczego? O tym dowiemy się później. Nie ma systemu rezerwacji – bilety są wypisywane ręcznie na papierze, a przewoźnik informowany telefonicznie. Można odnieść wrażenie, że przenieśliśmy się w czasie o 25 lat wstecz.

Autobusy Addis Abeba – Arba Minch
Dla naszej podróży wybrano przewoźnika Berhan Bus. Bilet kosztuje 1500 birr (około 48 zł), co jest świetną ceną za blisko 500-kilometrową trasę. Miejsca są przydzielane z góry. Autobus odjeżdża o 4:30, a ze względu na trudności z dotarciem na dworzec o tak wczesnej porze, musimy zarezerwować dodatkowo transport Halo Taxi – co podnosi koszt podróży o około 8 zł. Aby ułatwić organizację przejazdów, wszyscy przewoźnicy odjeżdżają o tej samej godzinie. Choć autobus nie jest pełny, w trakcie podróży dosiadają się kolejni pasażerowie, mimo wszystko zalecamy zakup biletu co najmniej dzień wcześniej.
Autobusy to zazwyczaj stare modele chińskich firm (np. Yutong), które najlepsze lata mają już za sobą, choć nadal są stosunkowo wygodne. W Etiopii są określane mianem „luksusowych”, choć w Europie z pewnością nie zasługiwałyby na tę kategorię.
Podróż do Arba Minch zajmuje około 10 godzin, a po pokonaniu 500 km docieramy na miejsce około 14:30. Po drodze przewidziana jest jedna przerwa – 30-minutowy postój na toaletę i lunch (około 11:30). Rano pasażerowie otrzymują darmową wodę i bułkę. Stan dróg jest fatalny – często to zwykłe szutrowe trakty. Nie przeszkadza to jednak kierowcom w rozwijaniu zawrotnych prędkości i wyprzedzaniu wszystkiego, co się da, często ryzykując bezpieczeństwo pasażerów. Można śmiało powiedzieć, że jazda autobusem w Etiopii dostarcza solidnej dawki adrenaliny.
Podczas powrotu korzystamy z usług tego samego przewoźnika, ale tym razem kupujemy bilet tuż przed odjazdem. Nie jest to najlepsze rozwiązanie – w takich przypadkach często zostają jedynie miejsca na końcu pojazdu, gdzie najbardziej odczuwa się nierówności terenu. Zalecamy rezerwację miejsc w środkowej lub przedniej części autobusu.
Autobusy Harar – Addis Abeba
W kierunku wschodnim podróżowaliśmy jedynym funkcjonującym w Etiopii pociągiem relacji Addis Abeba – Dżibuti. Na powrót z Harar wybraliśmy jednak autobus. Ponownie odwiedziliśmy biuro sprzedaży biletów, aby dowiedzieć się, jak działa ten system. Po raz kolejny okazuje się, że wszyscy przewoźnicy odjeżdżają o tej samej porze – tym razem jeszcze wcześniej, bo o 3:00 nad ranem. Agenci stopniowo wypełniają autobusy poszczególnych firm. W naszym przypadku trafiliśmy na przewoźnika Air Bus. Komfort, organizacja, szalona jazda – wszystko wyglądało podobnie jak wcześniej. Cena biletu wyniosła 1550 birr (ok. 49 zł) za trasę 550 km. Tym razem podróż trwała aż 12 godzin.
Ciekawostką jest usługa budzenia pasażerów wliczona w cenę biletu. Podczas zakupu podajemy numer telefonu, na który kierowca dzwoni, informując nas o konieczności wstawania i udania się na dworzec. Choć autobus miał odjechać o 3:00, telefon dzwoni już o 1:36 – a do dworca mamy zaledwie 5 minut piechotą. Procedury na miejscu, takie jak sprawdzanie listy pasażerów oraz pakowanie bagaży, zajmują sporo czasu. Dobrym rozwiązaniem jest jednak przypinanie numerków siedzeń do bagaży, co zabezpiecza je przed pomyłkowym zabraniem przez innego pasażera, a to zdarza się niezwykle często w Europie.

Podsumowując podróżowanie autobusami w Etiopii to prawdziwa przygoda – od momentu zakupu biletu aż po sam przejazd. To swoista podróż w czasie: papierowe bilety, brak informacji online, a „luksusowe” autobusy, które w rzeczywistości dalekie są od tego określenia. A przecież istnieją jeszcze standardowe autobusy i minibusy – ale to temat na inną opowieść.
Portal bilety.pl mógłby tu otworzyć sprzedaż internetową lub przynajmniej dostarczać informacje o połączeniach, ale napotkałby wiele trudności i wyzwań. To doświadczenie pokazuje, jak błyskawicznie postęp technologiczny zmienił podróżowanie w Europie – dzięki internetowi zakup biletów stał się wygodniejszy i oszczędza mnóstwo czasu. Tymczasem w Etiopii na ten komfort trzeba jeszcze długo poczekać.
Autor: Karol Dzieciątko
Pasjonat podróży, w szczególności tych autobusowych.
Masz uwagi, komentarze, inspiracje? Napisz do mnie na karol@aura.pl